Under vann på British Virgin Islands

26.02.2016 16:17

Det var deilig å endelig kunne få slippe båten ut på vannet igjen etter å ha stått inne i dockyarden på st.Maarten en hel uke. Vi ble fullstendig oppspist av mygg, og den klamme varmen og vindstilla var uutholdelig. Men nå er vi i hvert fall rustet nedentil for noen måneder til på vannet. Vi tok et nattseilas videre opp til British Virgin Islands, og her har vi nå vært i halvannen uke.  Lars ble sluppet av på Tortola og reiste hjem på søndag, så nå er vi alene noen uker før Jon Ole og Nina kommer på besøk. Tamara og Suntrip har dratt videre til Cuba, og vi vurderte faktisk å følge etter, men konkluderte med at det er litt i lengste laget å seile. Dessuten har vi, etter noen kjipe dager på st.Maarten, bare lyst til å kose oss og nyte litt mer av det Karibiske farvannet før vi drar videre sydover. Vi må også få alt til å klaffe med besøkene våre, og har endelig kommet fram til en god løsning for alle; vi seiler alene rett til Panama, så kommer besøkene våre direkte dit. Da får vi litt ekstra tid på San Blas- kunaindianernes øyrike.

Vi har nå vært rundt og dykka på de små øyene og deler av nasjonalparken som tilhører BVI, og vi har hatt kjempeflotte opplevelser under vann. Blant annet vraket R.M.S Rhone som sank utenfor Salt Island under en orkan i 1867. Vraket huser nå masse fine koraller, fisk og kjempeskilpadder. Alice in wonderland på Ginger islands er et av de beste dykkene vi har hatt, der det meste er oversized av både koraller, hummer, murener og diverse fisk. Det var ikke fritt for at jeg følte meg akkurat som Alice i undervanns-wonderland. På ”the playground” ved Green cay hadde vi et passe bra dykk med litt dårlig sikt, mye strøm og svells. Men vi fikk sett et par store ørnerokker om ikke annet. Og så har jeg lært meg å bruke kompass, funker knallbra når vi skal finne veien tilbake til båten. Vi har også sett oss litt rundt på land og vært på tur i ”the Baths”. Enorme rullesteiner på stranda med et lite nettverk av ganger og grotter inni, veldig gøy for store barn!

Ellers tar vi det med ro, står opp på formiddagen en gang, planlegger dagens aktivitet og farter videre til neste øy. På kveldene tar vi oss et glass vin, og Halvard tvinger meg til å se StarWars. Han kaller det personlig utvikling. Tja, vi har det i hvert fall veldig bra i vår tosomhet selv om vi savner de andre innimellom. Det kryr av andre båter her, men de fleste er store charterkatamaraner fylt med amerikanere som er her ”just for the weekend”. Vi må snirkle oss sakte rundt for å finne en bra ankringsplass mellom alle de andre, så vi er på ingen måte alene. Dette er amerikanernes Gran Canaria.

BVI er forresten et skikkelig pengesluk! Mye dyrere her enn de andre stedene vi har vært på, så vi holder oss mest under vann eller i båten. Heldigvis bunkret vi opp godt med mat før vi dro fra st.Maarten og spiser alle måltidene i båten. Ankringsplassene er gratis, så det eneste vi trenger å bruke penger på er fylling av dykketankene. Akkurat nå ligger vi på øya Jost van Dyke, så blir det et par døgns seilas til den Dominikanske Republikk i løpet av helga før vi finner et bra værvindu til ferden videre mot Panama.

Ellers er det ikke så mye spennende å skrive om, dere får ta en titt på herlige dykke og badebilder i albumet og drømme dere vekk til varmere strøk:)

Våte klemmer fra British Virgin Islands.