St. Lucia & Dominica

13.01.2016 17:03

Vi hadde noen dager med total avslappig og båtvask i marinaen i Rodney Bay, vel fortjent etter 3 uker på åpent hav! De har alt man trenger på St. Lucia, men det ble litt for Amerikansk turistbombe i lengden for oss. Vi tok en liten tur ned til Marigot Bay etter mange anbefalinger fra de andre, men akkurat denne dagen ble vi angrepet av murphys lov. Alt som kunne gå galt gikk galt! Det starta med at vi ble lurt trill rundt av en lokal unggutt i motorbåt på innseilinga. Vi hadde egentlig tenkt å ankre opp, men siden vi fortsatt ikke har ankervinsj, og det var ganske fullt, så ble vi fristet til å ta en mooring. Gutten skulle ha betalt 40 EC dollar for denne, grei pris syntes vi og betalte. To minutter senere kommer den virkelige eieren av mooringen og krever 80 dollar av oss, og da var selvfølgelig den lokale helten stukket langt avgårde. Etter mye krangling og kjefting bestemte vi oss for å prøve ankeret likevel. På første forsøket ville ikke ankeret feste seg, og vi begynte å dregge inn mot de andre båtene. Bendik, som har fungert som vår ankervinsj frem til nå, holdt på å dra på seg ballebrokk for å få den tunge kjettingen og ankeret opp i båten igjen. Forsøk nummer to; vi går på grunn i marebakken, men klarer å komme løs igjen. Bendik hoppet ut i jolla for å lete etter et mer egnet sted, og vi følger etter. Jolla gikk tom for bensin og årene lå igjen i båten, så Bendik holdt på å drive på hav. Dette var dråpen, og vi skjønte at det var noe eller noen som rett og slett ikke ville ha oss der, så vi stakk "hjem" igjen til Rodney Bay.

Etter en ukes tid tok vi med oss Tamara, seilte glatt forbi Martinique og opp til Dominica. Det er mange som sier at Dominica er veldig fattig og kriminelt, og dermed unngår å dra hit. De siste årene har de ryddet veldig opp her for å lokke til seg turistene igjen, og de lokale "boatboys" har organisert seg for å kunne holde havna trygg og fri for kriminalitet. Det er jo da underforstått at vi som seilere bør støtte de økonomisk ved å kjøpe guidede turer og andre tjenester. Skulle jo bare mangle! En så flott øy fortjener å beholde turismen som den er helt avhengig av. Turistindustrien lider av mangelen på en internasjonal lufthavn, og de som besøker øya er hovedsaklig seilere og cruisebåtturister. Vi trives ihvertfall veldig godt her, og har aldri følt oss truet på noen måte.

Vi dro først til hovedstaden Roseau som består av 16500 innbyggere. Et lite sentrum med bl.a to kirker og en botanisk hage. Vi kunne runde de fleste gatene på en times tid, så stort er det ikke. Vi tok en biltur opp til nasjonalparken Morne Trois Pitons og ble satt av midt i jungelen. Etter en times tur gjennom kratt, palmer og rengskog kom vi til Middleham Falls, et ca 60 meter høyt fossefall, og det ble en deilig avkjølende dukkert i vannkulpen under.

Vi måtte jo selvfølgelig leke oss litt også, og svingte oss rundt i lange kraftige lianer i skogen:

Videre tok vi turen til Portsmouth litt lenger nord. Litt samme stilen som Roseau, med palmekledde småstrender og shabby, fargerike hus. Å komme hit er som å dra tilbake ca 50 år i tid. Du får ikke tak i så veldig mye. Kanskje de har egg i butikken i morra, kanskje ikke. Man blir etterhvert vant til en litt enklere måte å leve på. Og det er jo litt godt å kjenne på at ikke alt er en selvfølge slik som hjemme. Vi må anstrenge oss litt ekstra for å skaffe drikkevann for eksempel, og en lang varm dusj en ganske uaktuelt. Så vi bader og vasker oss i saltvann med en liten ferskvannsspyling i campingdusjen i cockpit. Tungvindt kanskje, men til gjengjeld er opplevelsene vi får helt ubeskrivelige, så det er verdt det.

Nå har vi også fått selskap av vennene våre i suntrip og ohoi med ohio, i tillegg har vi blitt kjent med den svenske båten perradise. Mye moro med dykking, jungelfjelltur, ridetur, strandvolley, fellesmiddager og festing. Nå starter snart karnevalet her på Dominica snart, så vi satser på å få med oss litt av det før vi stikker videre nordover til Guadeloupe. I morgen kommer Lars på besøk og skal være sammen med oss noen uker på litt øyhopping.

Svett klem fra cowboyene i Karibien!:)